У Запоріжжі внаслідок підриву Каховської гідроелектростанції влітку 2023 року помітно знизився рівень води у Дніпрі. Як наслідок, на правому березі стали виднітися залишки тимчасового дерев’яного моста, який майже 70 років був під водою. Історію їхнього будівництва розповіли в Національному заповіднику «Хортиця».
Після запеклих боїв у Запоріжжі у жовтні – грудні 1943 гребля ДніпроГЕСу і сталеві мости були зруйновані. Майже одразу після відходу німців з Правого берега, розпочалося будівництво тимчасових залізничних мостів через Дніпро, які пролягали південною частиною острова Хортиця.
Майже 80% земляних робіт виконувались вручну за важких погодних умов суворої зими. Для більш складних робіт застосовувалась техніка. Насипали дамби та земляні підходи, забивали палі, яких було 1520 штук. Опори мосту виготовлялися із просочених шпал і колод. Прогонні конструкції встановлювались консольним краном. Особливо складним завданням було встановлення 30-метрової прогонної конструкції вагою 60 тонн над судноплавною частиною Дніпра.
Попри всі складнощі вже через 48 днів було відкрито проїзд по мосту з центральної частини міста на Хортицю. Через три дні, було відкрито рух поїздів по всій гілці довжиною 11 км зі швидкістю до 30 км/год.
Починалась гілка біля вокзалу Запоріжжя-1, далі йшла на захід, перетинала Дніпро по мосту довжиною 1330 метрів та заходила на дамбу в плавневій частині острова Хортиця, північніше впиралась в річище Старого Дніпра і долала його за допомогою мосту довжиною 560 метрів. Далі шлях проходив уздовж узбережжя Старого Дніпра на правому березі і з’єднувався з наявною залізничною магістраллю на ділянці Запоріжжя-Апостолове, недалеко від зруйнованого моста Стрілецького.
Тимчасові мости проіснували цілих 9 років. За цей час вдалося відновити ДніпроГЕС, побудувати мости Преображенського, рух якими було відкрито 30 грудня 1952 року. Так, потреба в тимчасових остах зникла і їх почали розбирати. У другій половині ХХ століття частину тимчасового моста та колії все ще продовжували використовувати для піщаного кар’єру поблизу.
Джерело: suspilne.media