Українську меблеву галузь, яка постраждала через війну, врятує лише нарощування експорту. Для цього важливо працювати з окремими замовниками. Наприклад, IKEA зупинила закупівлю в українських виробників. Проте JYSK робить замовлення, незважаючи на те, що магазини мережі в Україні не працюють. Загалом до середини квітня зупинилося 48% українських меблевих компаній. Внутрішній ринок практично заморожений – меблеві магазини не працюють. Про це розповіла член правління Української асоціації меблярів (УАМ) та координатор розвитку меблевих кластерів Оксана Донська.
«IKEA направила повідомлення своїм партнерам, що не хочуть ризикувати життям людей, змушуючи їх працювати під час війни. Заводи, на яких IKEA розміщувала замовлення, знаходяться у Рівному, Володимир-Волинському, тобто далеко від зони активних дій», – зазначила Донська.
Проте схожий з IKEA за обсягами замовлень Home Center збільшить обсяг закупівель. Донська впевнена: українських виробників може врятувати лише вихід у рітейл-мережі.
«Експорт на даний момент – єдиний інструмент, який може утримати галузь… HoReCa, наприклад, теж хороший клієнт, але цей шлях довший, проект зі стадії концепції та замовлення меблів до стадії реалізації проходить кілька років… Потрібен запас міцності виробника, щоб дожити до такого шансу», – зауважила представниця галузі.
Вона нагадала, що в Україні працює 10 тисяч меблевих підприємств, значна частка яких – це мікробізнес.
«Наразі стоїть завдання переорієнтувати, навчити цей бізнес створювати продукцію на експорт», – повідомила Донська. Виробничі потужності зруйновані лише у 5% підприємств. Тому війна змінює, але не зупиняє співпрацю.
«Багато тих, хто вже знає нашу якість, надсилає нові замовлення. Пишуть: а чи працює така фабрика, чи немає пошкоджень, чи здатна забезпечити обсяг? Зараз експортні зобов’язання змогла виконати, наприклад, фабрика, яку зрівняли із землею в Ірпені. У них складна за технологією продукція, вони виготовляють обладнання, меблі та навчальні матеріали для інклюзивних дитячих просторів, в основному вони працюють з аутистами. Вони змогли швидко на субпідряді організувати виробництво в Рівненській області та відвантажують на експорт», – навела приклад Донська.
Дохід від експорту важливий і тому, що меблева галузь потребує імпортної сировини та комплектуючих (смола, текстиль, барвники, декор). Усе це з початку війни подорожчало на 25-30%. Щоб їх закуповувати та продовжувати виробництво, потрібен прибуток.
Джерело: openforest.org.ua